emmassspraktik.blogg.se

Här bloggar jag om vad som händer på min APL/Praktik.

Reklamation med Chrille

Kategori: På APL:en

På morgonen efter vi öppnat hänge jag på Chrille när han tog hand om reklamationer. Han berättade allt hur, i vilken ordnig och varför man gör saker. När en reklamation kommer in till butiken så kollar man igenom de och ser om varan ska skickas tillbaka till centrallagret eller om varan ska repareras. Man lägger sorterar sedan de olika varorna i backar, blåbackar. Sedan fyller man i ett formulär, olika för varje typ av reklamation. På formuläret framgår t.ex. vilken typ av reklamation det är, datum, mottagare, avsändare, om produkten, artikelnummer, kundinformation, beroende på vad det är för typ av reklamation. 
 
När man fyllt i formulären så skriver man ut de, markerar igen med en tuschpenna vilken typ av reklamation det är för att det ska bli enklare för de som tar han om varorna att sortera de, att enklare se vilken typ det är. Man lägger en lapp i varje back och sedan skickar man reklamationerna tillsammans med resten av de tomma backarna. Det är viktigt att det är rätt höjd på backarna, annars får de betala dubbelt. Till sist så bandar man pallen för att det inte ska trilla av.
 
När man skickar tillbaka "farliga" varor som t.ex. kolsyrepatroner så måste det sitta en etikett med varningstext på varje sida av pallen, chauffören måste även godkänna det, så att han är medveten om det.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: