emmassspraktik.blogg.se

Här bloggar jag om vad som händer på min APL/Praktik.

09.45-19.15

Kategori: På APL:en

Jag fick idag vara med vid stängning, vilket innebar att jag jobbade 09.45-19.15, otroligt skönt med lite sovmorgon! Komma till jobbet och ta en kaffe och bara ta det lugnt innan man började. Det jag reagerar på är att det är otroligt dåligt med raster! Man får en lunchrast på en timme och that's it. Har man som jag idag lunch 14.00 och slutar 19.15 så är det ganska långt att inte ha någon som helst rast på fyra och en halv timme. Jag är inte ensam om att tycka detta, så jag hoppas att det blir ändring. Att man istället har t.ex. 45 minuters lång rast och sedan en kvar på eftermiddagen. En timmes lunchrast är nästan för lång, och man är sällan fler än två som äter samtidigt, ibland är man dessutom ensam. 
 
Det var riktigt intressant att vara med på en stängning och se hur det går till. När klockan börjar närma sig 18.45 så gör vi i ordning i butiken till morgondagens varuplock. Vi skjuter undan alla bord vid infodisken så pallarna får plats där, tar fram sopkorgen, buren, som vi slänger wellpapp i och alla vagnar, så man slipper göra det på morgonen. 18.50 går första kundmeddelandet ut om att butiken stänger om tio minuter. När det är fem minuter kvar går andra och sista meddelandet ut, då kollar vi även om det är folk kvar i butiken och hjälper de, för att de ska komma ut så fort som möjligt. När butiken är stängd så stänger vi även utgången och tömmer kassalådorna, sedan går vi och byter om. Precis innan vi går ut så släcker vi alla lysen i butiken och larmar sedan dörren.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: