emmassspraktik.blogg.se

Här bloggar jag om vad som händer på min APL/Praktik.

The last day

Kategori: Allmänt

Igår var det sista dagen som praktikant på Clas Ohlson. Det var ett sådant där tråkigt avslut, som man helst inte vill vara med om. Det var tur att jag inte var den enda som kände så i alla fall. Jag hoppas att de ringer snart och vill ha in mig på lite extrajobb. Jag trivdes för bra för att inte komma dit igen. Jag fick ett presentkort på 300kr av hela gänget, en massa kramar och fina omdömen i pärmen. Lisa, merchen, hade även bakat en kaka och lussekatter, vet dock inte om det var för mig, men det var passande i alla fall.

09.45-19.15

Kategori: På APL:en

Jag fick idag vara med vid stängning, vilket innebar att jag jobbade 09.45-19.15, otroligt skönt med lite sovmorgon! Komma till jobbet och ta en kaffe och bara ta det lugnt innan man började. Det jag reagerar på är att det är otroligt dåligt med raster! Man får en lunchrast på en timme och that's it. Har man som jag idag lunch 14.00 och slutar 19.15 så är det ganska långt att inte ha någon som helst rast på fyra och en halv timme. Jag är inte ensam om att tycka detta, så jag hoppas att det blir ändring. Att man istället har t.ex. 45 minuters lång rast och sedan en kvar på eftermiddagen. En timmes lunchrast är nästan för lång, och man är sällan fler än två som äter samtidigt, ibland är man dessutom ensam. 
 
Det var riktigt intressant att vara med på en stängning och se hur det går till. När klockan börjar närma sig 18.45 så gör vi i ordning i butiken till morgondagens varuplock. Vi skjuter undan alla bord vid infodisken så pallarna får plats där, tar fram sopkorgen, buren, som vi slänger wellpapp i och alla vagnar, så man slipper göra det på morgonen. 18.50 går första kundmeddelandet ut om att butiken stänger om tio minuter. När det är fem minuter kvar går andra och sista meddelandet ut, då kollar vi även om det är folk kvar i butiken och hjälper de, för att de ska komma ut så fort som möjligt. När butiken är stängd så stänger vi även utgången och tömmer kassalådorna, sedan går vi och byter om. Precis innan vi går ut så släcker vi alla lysen i butiken och larmar sedan dörren.

Fullt i hyllan

Kategori: På APL:en

För nån vecka sedan fick jag höra att mina naglar var gräsligt fula, idag sa en kund att de var riktigt snygga, tack så mycket sa jag. Att människor kan vara så olika. :)
 
"Fullt i hyllan" är en yta inne på lagret med produkter som av någon anledning inte går upp på hyllorna. Det är sorterat i backar. Från W0-W800. På W0 ligger sådant som precis kommit in, sedan sorterar Camilla, som är ansvarig för det området, varorna i de olika backarna. Siffrorna är som nummerna på hyllorna, på W100-200 ligger saker som ska ut på hem, 300-400 sådant som ska ut på multimedia osv, precis som det är sorterat i butiken.
 
Camilla brukar ha det utlagt på schemat, att tömma "fullt i hyllan" och jag hjälpte henne med det idag. Hon skriver ut listor på alla artiklar, sedan går man butiken runt och kollar hur mycket av varje det går att fylla på, antecknar det och sedan tar man artiklarna från "fullt i hyllan" och fyller på ute i butiken. Ännu en chans att lära sig att hitta bättre. 
 

Engelska

Kategori: Allmänt

Två engelsktalande kunder kom in idag. Att man får en sådan hjärnsläpp när man ska prata engelska. Man ska inte bara prata, utan förstå vad kunden vill ha, lösa kundens problem och förklara, och om man inte riktigt vet hur så måste man ändå hålla igång ett sorts samtal och försöka hjälpas åt att komma på en lösning och dessutom säga allt på engelska. Då spelar det ingen roll att man kan alla glosor i engelskaboken, det är inte alls samma sak som att prata engelska live.

Fredag

Kategori: På APL:en

Idag fick jag använda mina paketinslagnings-kunskaper. Jag fick nämligen slå in ett tiotal paket som skulle läggas under några demogranar ute i butiken. Är totalt värdelös på det, så det var bra att jag fick träna lite. Annars har dagen rullat på med kunder och varuplock.

Reklamation med Chrille

Kategori: På APL:en

På morgonen efter vi öppnat hänge jag på Chrille när han tog hand om reklamationer. Han berättade allt hur, i vilken ordnig och varför man gör saker. När en reklamation kommer in till butiken så kollar man igenom de och ser om varan ska skickas tillbaka till centrallagret eller om varan ska repareras. Man lägger sorterar sedan de olika varorna i backar, blåbackar. Sedan fyller man i ett formulär, olika för varje typ av reklamation. På formuläret framgår t.ex. vilken typ av reklamation det är, datum, mottagare, avsändare, om produkten, artikelnummer, kundinformation, beroende på vad det är för typ av reklamation. 
 
När man fyllt i formulären så skriver man ut de, markerar igen med en tuschpenna vilken typ av reklamation det är för att det ska bli enklare för de som tar han om varorna att sortera de, att enklare se vilken typ det är. Man lägger en lapp i varje back och sedan skickar man reklamationerna tillsammans med resten av de tomma backarna. Det är viktigt att det är rätt höjd på backarna, annars får de betala dubbelt. Till sist så bandar man pallen för att det inte ska trilla av.
 
När man skickar tillbaka "farliga" varor som t.ex. kolsyrepatroner så måste det sitta en etikett med varningstext på varje sida av pallen, chauffören måste även godkänna det, så att han är medveten om det.

Onsdag

Kategori: På APL:en

Nu har alla julsaker kommit ut i butiken, jag har fått varit med och sätta alla hyllkantsetiketter på artiklarna. Jag har även fått beröm för min goda service idag, det kändes jätteroligt! Jag hade väldigt ont i ryggen idag, främst på morgonen, jag berättade det för Magnus, butikschefen och då visade han mig en slags stång där man kan sträcka ut ryggen och göra lite övningar typ. Bra personalvård!

Färdigt skyltfönster och nya kläder

Kategori: På APL:en

Idag monterade jag och klädde den sista granen, det var skönt att få det överstökat ändå, även fast det är roligt med omväxlande arbetsuppgifter. På eftermiddagen blev skyltfönstrena klara, och i ett av de stod mina granar, det kändes roligt. :)
 
Från och med nu ska vi ha en t-shirt på oss istället för skjortan. Min är lite stor,men det funkar. Dock så finns det inga fickor på t-shirten som på skjortan, vilket är lite jobbigt när man måste ha penna och kniv på sig hela tiden.
 
 
 

Julkampanj hela dagen

Kategori: Allmänt

Idag fick jag den stora äran att montera och klä julgranar hela dagen. Det var tre granar med långa listor med olika pynt som de skulle dekoreras med. Julgranskulorna var man även tvungen att knyta ihop snöret på, vilket tog tid, så jag hann bara med en och en halv ungefär. Man skulle ju dessutom hitta grejerna. Alla julprylar ligger fördelat i massa kartonger som står huller om
buller på det "otroligt" organiserade lagret, där endast en bygglampa lyser, det kanske inte är speciellt bra för varken ögon eller hjärna, men det ska bli roligt att se resultatet i skyltfönstret sen :-)